Στρατηγική μεθοδολογία marketing προσέγγισης του εκλογικού σώματος, Η Ναυτεμπορική
Η γνώση και εμπειρία από τη διαμόρφωση και Σχεδίαση Επιτυχημένων Στρατηγικών Μάρκετινγκ επηρεασμού του κοινού, επέτρεψε, αυτή τη φορά στο χώρο του Πολιτικού Μάρκετινγκ, να διακρίνουμε ότι ανάμεσα στους δύο (2) βασικούς τρόπους προσέγγισης του εκλογικού σώματος, στους οποίους πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση από τα επιτελεία σχεδιασμού και χάραξης επικοινωνιακής πολιτικής των πολιτικών κομμάτων, είναι:
-
ΜΕΘΟΔΟΣ DIRECT MARKETING:
Πρόκειται για μέθοδο η οποία εξασφαλίζει υψηλό βαθμό επικοινωνιακής προσέγγισης και ενίσχυσης των διαπροσωπικών σχέσεων με τα μεσαία και ανώτερα κοινωνικά στρώματα που συνιστούν την κύρια δεξαμενή καταχώρησης ευνοϊκής ανταπόκρισης που πιθανότατα συνεπάγεται θετική ψήφο.
Η Στρατηγική μεθοδολογία επίτευξης του προηγούμενου στόχου περιλαμβάνει πολιτικού χαρακτήρα συναντήσεις, ανοιχτές συζητήσεις και ομιλίες με εισηγητές είτε Κομματικά Στελέχη επιλεγμένα από την Κεντρική Διοίκηση σε συνεργασία με τα Νομαρχιακά και Τοπικά αντίστοιχα όργανα του κόμματος είτε αξιόλογα Στελέχη με σημαντική επιστημονική και κοινωνική προσφορά.
Όσον αφορά τους πρώτους, εκτιμάται ότι στην ανάπτυξη ουσιαστικότερης δράσης με σκοπό την μεγιστοποίηση του εκλογικού αποτελέσματος, αξιοσημείωτο ρόλο διαδραματίζει το εχέγγυο της επιλογής των ως υποψηφίων, ώστε να συναθροίζουν δίπλα τους τις διάφορες ομάδες υποστήριξης και κινητοποίησης, όπου μέσα από το μεμονωμένο συμφέρον εξυπηρέτησης, του κάθε υποψήφιου, εξυπηρετείται το γενικότερο συμφέρον του κόμματος.
Όσον αφορά δε τους δεύτερους, πρέπει να επισημάνουμε ότι το τεχνοκρατικό στοιχείο των ομιλιών που διαθέτουν θα αποτελέσει καταλύτη, ενδυναμώνοντας και προασπίζοντας αποτελεσματικά τον καθιερωμένο, στεγανοποιημένο και τυποποιημένο μέχρι τώρα εκφρασμένο κομματικό – πολιτικό λόγο, θωρακίζοντάς τον με επιχειρήματα και ουσία.
Πέρα από την πολιτικής σημασίας συνουσία, θεωρώ απαραίτητη πάντα την συνεργασία με τους υπεύθυνους ιδεολογικού τομέα για το σοβαρό και υπεύθυνο έλεγχο των ομιλιών, ώστε να συνιστούν και να πληρούν τις προϋποθέσεις ενός αξιόπιστου και ομοιογενούς πολιτικού λόγου που απηχεί τα ίδια συναισθήματα και αντανακλά τις ιδέες έτσι στο εκλογικό σώμα.
Όσον αφορά τώρα τις διάφορες πολιτικές κινήσεις που έχουν να κάνουν με το Σχεδιασμό ή Προγραμματισμό, σε επίπεδο Προεκλογικής Αναμέτρησης, βασική επιδίωξη θα πρέπει να είναι η προβολή και προώθηση των πολιτικών strong – points (πολιτικές προτάσεις – καινοτομίες – ρήξη με το υπάρχον κατεστημένο – υλοποιήσεις θέσεις, κ.ά.) που, ταυτόχρονα, αποτελούν ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαφοροποιούν το Α από το Β πολιτικό κόμμα στο δύσκολο ανταγωνιστικό πεδίο της κομματικής αγοράς.
-
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ (ADVERTISEMENT) – ΑΛΛΑ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
Θεωρείται ο καταλληλότερος άμεσος τρόπος με τον οποίον επιτυγχάνεται η μέγιστη επικοινωνία με τα πλατιά λαϊκά στρώματα οιασδήποτε κοινωνικής ή οικονομικής κατηγορίας. Εδώ θα πρέπει να περάσει δυνατά και να ασκήσει έντονη επηρεαστική – διεγερτική έλξη το κεντρικό μήνυμα (το οποίο π.χ. είναι δυνατόν να επικαλείται την αλλαγή, την κάθαρση, την διαφάνεια, την υπέρβαση, κ.ά.) όπου περιστοιχιζόμενο από την κατάλληλη συνθηματολογία θα ωθήσει τον πολιτικό σχηματισμό στο να αποτελέσει την υπάρχουσα και μελλοντική εναλλακτική λύση στην παρατηρούμενη πιθανόν πώληση ή άλλη ελλειμματική κατάσταση σε επίπεδο πολιτικής κονίστρας.
Ανάμεσα στα πολιτικά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν περιλαμβάνονται:
Η διαμοίραση διαφημιστικών εντύπων με το πρόγραμμα και την ιδεολογική διακήρυξη, η αφισοκόλληση με ζωηρά έξυπνα μηνύματα, οι ειδικές καταχωρίσεις στον περιοδικό τύπο και τις εφημερίδες, η τηλεοπτική κάλυψη, κ.ά.
Είναι γνωστό ότι η διαφημιστική επιρροή στην ψυχολογία του ατόμου είναι αξιοσημείωτη. Ο ρυθμός και η επαναληπτικότητα των μηνυμάτων επηρεάζουν άμεσα το decision making των ψηφοφόρων. Η πολιτική διαφήμιση επιβάλλεται να είναι σοβαρή, συγκεκριμένη, ειλικρινής δίχως να υποτιμά την νοημοσύνη του λαού. Η τήρηση κανόνων δεοντολογίας έχει αυξημένο ειδικό βάρος όταν αναφερόμαστε σε διαφήμιση πολιτικών προϊόντων που άμεση σχέση τα διακρίνει με την προοπτική και εξέλιξη ενός λαού. Έχει, λοιπόν, σημασία αφενός δε το μήνυμα, αφετέρου δε ο διακριτικός τρόπος που θα περάσει, διότι μόνον τότε θα μπορούμε να μιλάμε για μια πετυχημένη διείσδυση “penetration” στο πλατύ κοινό των ψηφοφόρων στο κέντρο και την περιφέρεια.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ – ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ
ΣΤΑΣΗ – ΠΡΟΘΕΣΗ – ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
Στάση: εκφράζει αρνητικές ή θετικές στάσεις στο ιδεολογικό πρόγραμμα, στις πολιτικές προτάσεις και γενικότερα στις αρχές και αξίες που πρεσβεύει ένα πολιτικό κόμμα.
Πρόθεση: εάν η Στάση είναι Θετική και η Πρόθεση του ψηφοφόρου είναι Αρνητική, τότε είναι βέβαιο ότι δεν έχουμε καταφέρει να πείσουμε αρκετά με το έναν ή τον άλλο τρόπο (Διαφήμιση – Άλλα μέσα προώθησης) τον ψηφοφόρο.
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο η άλλη προσπάθεια πρέπει να επικεντρώνεται στην Πρόθεση, όπου είναι ανάγκη να αντιταχθούν όλα τα λογικά Επιχειρήματα, να γίνουν κατανοητές οι πολιτικές προτάσεις, να ανευρεθούν τα κατάλληλα επηρεαστικά μηνύματα, να γίνει αντιληπτό το στοιχείο της διαφοροποίησης (diversification), ώστε να είναι σε θέση ο πολιτικός σχηματισμός να αλλάξει την πρόθεση, να επηρεάσει Θετικά και να πείσει το εκλογικό σώμα.
Όσον αφορά τα ερεθίσματα που θα δεχθεί ο Δέκτης (ψηφοφόρος) μέσω των μηνυμάτων του Πομπού (πολιτικό κόμμα), για να του προκαλέσουν την προσοχή, θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από: ένταση – επαναληπτικότητα – μέγεθος και διαχρονικότητα.
Συμπεριφορά: η σωστή χρήση μέσων για την μετατροπή μιας αρνητικής πρόθεσης σε θετική, θα έχουν ως συνέπεια την εξασφάλιση ευνοϊκής Συμπεριφοράς από πλευράς ψηφοφόρου, άρα Θετικής Ψήφου.