Oργανωμένο Λιανεμπόριο : Πρόκληση με δυναμικές αξιώσεις, MBA, Τα Νέα
με το Φαίδωνα Κυδωνιάτη...
1. Mετά την είσοδο του ευρώ (€) στην αγορά παρατηρείται μόνιμα συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας. Ποια είναι η συμπεριφορά των μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων του Λιανεμπορίου όσον αφορά το θέμα των ανατιμήσεων;
Είναι γεγονός ότι η είσοδος του ευρώ (€) επηρέασε την καθημερινότητά μας και τις εμπορικές συναλλαγές που όλοι κάναμε στην αγορά. Την αρχική φάση συνεχών ανατιμήσεων και του κλίματος κερδοσκοπίας που δημιουργήθηκε ακολούθησε εξισορρόπηση από πλευράς αγοραστικής διάθεσης και καταναλωτικών προτιμήσεων και τελικά επικράτησε σύνεση και ταυτόχρονα σκεπτικισμός στην αγορά. Επιπλέον η διεθνής συγκυρία ήταν και παραμένει ανησυχητική, οι προηγούμενες επαναλαμβανόμενες αυξήσεις της τιμής του πετρελαίου , η τάση μείωσης των στρατηγικών αποθεμάτων ,ο φόβος δημιουργίας πληθωριστικών προσδοκιών ,η άνοδος των επιτοκίων παρά την σημερινή σταθεροποίηση των τιμών κ.ά απαιτούν τη συνεχή εγρήγορση ,προσαρμογή στα νέα δεδομένα και λήψη αποφάσεων από πλευράς των Επιχειρήσεων. Σήμερα ωστόσο παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν οι Λιανεμπορικές Επιχειρήσεις επέδειξαν υποδειγματική συμπεριφορά και στην μεγάλη τους πλειοψηφία συγκράτησαν τις τιμές και δεν προέβησαν σε αυξήσεις τιμών των προϊόντων τους (σε ποσοστό 75% των Επιχειρήσεων με βάση επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ, σε σχέση με το περσινό 35%, αλλά και όσες προέβησαν σε αυξήσεις, αυτές ήταν κάτω από το επίπεδο του τιμάριθμου) ώστε να μη προκαλέσουν νέες πληθωριστικές προσδοκίες και αναθέρμανση της Οικονομίας και κυρίως να μην υπονομεύσουν τις Κυβερνητικές προσπάθειες για βελτίωση του Οικονομικού κλίματος και επιτάχυνση των ρυθμών Οικονομικής Ανάπτυξης.
2. Αλήθεια, ποια είναι η του κλάδου του Λιανεμπορίου στη καταπολέμηση της ανεργίας και δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης ;
Ο κλάδος του Λιανεμπορίου βρίσκεται σε συνεχή ανοδική τροχιά όσον αφορά τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Από τις 735.000 θέσεις εργαζομένων στο Λιανικό εμπόριο το 2003 αυτές αυξήθηκαν κατά 15.000 θέσεις στις 750.000 το 2004. Αν δε υπολογίσουμε από το 1998 μέχρι σήμερα το σύνολο των νέων θέσεων εργασίας αυτές αγγίζουν τις 90.000, το σημαντικότερο όμως είναι ότι το 30% των απασχολουμένων ήταν νέοι ηλικίας έως 30 ετών. Η συνεισφορά του Λιανικού εμπορίου στην Ελληνική Οικονομία είναι τεράστια λαμβανομένου υπόψη ότι το 40% των επιχειρήσεων στη χώρα μας είναι Λιανεμπορικές που απασχολούν το 15% των συνολικών εργαζομένων(αν δε σε αυτό συνυπολογισθεί και το τρόφιμο τότε απορροφά συνολικά το 69% στο σύνολο του εμπορίου) συμμετέχουν δε σε ποσοστό 20% στο ΑΕΠ.
3. Ποια είναι η εκτίμησή σας για το 2005 που μας πέρασε όσον αφορά τον κλάδο του Λιανεμπορίου καθώς επίσης και οι προβλέψεις σας για το 2006;
Όσον αφορά το 2005 η ζήτηση παρέμενε ισχυρή στην αγορά, ο δε αποπληθωρισμένος δείκτης αύξησης του κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο κυμαίνονταν μεταξύ 3% και 4%. Τούτο επιβεβαίωσε την καλή πορεία της αγοράς αλλά και τις προβλέψεις του Οικονομικού επιτελείου για ρυθμό ανάπτυξης στο 3,5% - 3,6% στο κλείσιμο της χρονιάς. Οι πιο μεγάλες αυξήσεις αποπληθωρισμένου τζίρου παρατηρήθηκαν στα καταστήματα τροφίμων και ποτών, επίπλου, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού. Η κατάσταση τώρα για το 2006 αναμένεται να είναι επίσης βελτιωτική για το οργανωμένο Λιανικό Εμπόριο με ρυθμούς αύξησης εντυπωσιακούς.Hδη τον περασμένο Ιούνιο ο όγκος των λιανικών πωλήσεων αυξήθηκε 10% ενώ τον Ιούλιο 11%(συγκεκριμένα στα καταστήματα non food 12% και στα food 10%).Αντίστοιχα στην Ευρωζώνη ο όγκος των λιανικών Πωλήσεων αυξήθηκε 2,5%,οι δε Πωλήσεις στο non food σε ποσοστό επίσης 2,5%. Από την άλλη κάτι άλλο που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη είναι το γεγονός ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα του χαμηλού παραγωγικού κόστους το έχουμε χάσει ως χώρα.Δεν μπορούμε να συναγωνισθούμε τα φθηνά εργατικά χέρια της Κίνας της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας ,της Τουρκίας κ.ά. Ως εκ τούτου όλες οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρώνονται στην δημιουργία καινοτόμων προιόντων που διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα και είναι ανταγωνιστικά. Ο κλάδος του λιανεμπορίου είναι ένας από τους κλάδους αιχμής που επεκτείνεται ραγδαία και δημιουργεί θέσεις εργασίας και επομένως αξίζει να ενισχυθεί από την Πολιτεία. Στην κατεύθυνση αυτή εκτιμώ ότι θα συνεισφέρουν σημαντικά οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες με τη νέα φορολογική μεταρρύθμιση, τα ευεργετήματα του αναπτυξιακού νόμου καθώς και η εφαρμογή των πολιτικών εκείνων που αποτελούν εγγύηση στη κατεύθυνση δημιουργίας ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
4. Ποια η άποψή σας για το Οργανωμένο Λιανεμπόριο, επενδύει ή παραμένει σε στασιμότητα;
Ο κλάδος του Λιανικού Εμπορίου είναι ο μόνος κλάδος που χαρακτηρίζεται τα τελευταία χρόνια από επενδυτική έξαρση. Εμπορικοί χώροι μεγάλης συνολικής επιφάνειας έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους όπως τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development (60.000τ.μ.) στο Μαρούσι και στην Πυλαία Θες/κης (45.000τ.μ.) σε συνεργασία με τη SONAE Χαραγκιώνης. Από τον Απρίλιο του 2005 λειτουργεί σε έκταση 25.000 τ.μ. το ATTICA Dpt Stores στο κέντρο της Αθήνας και το ΙΚΕΑ με τη μορφή Big Box στο χώρο του Αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος». Μεγάλες επίσης αλυσίδες ξένων συμφερόντων έχουν κάνει δυναμική διείσδυση στην αγορά όπως Media Markt, Fnac, Mr. Author Glen κ.ά. Τη νέα εποχή όμως στο λιανεμπόριο έχουν ήδη στιγματίσει με τη δυναμική και λαμπερή τους παρουσία τα επιτυχημένα πολυκαταστήματα Ελληνικών συμπεριφερόντων όπως η Notos Galleries και Fokas. Θα επενδυθούν κεφάλαια πάνω από 400 εκατ. Ευρώ από τις ελληνικές επιχειρήσεις λιανεμπορίου στις αγορές των βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης τα επόμενα χρόνια με οργάνωση δικτύων,εξαγορές επιχειρήσεων και χτίσιμο νέων επωνύμων προιόντων. Συγκεκριμένα η εμπορική εταιρία folli follie διαθέτει ήδη δίκτυο 300 σημείων πώλησης σε Ασία και Ευρώπη προετοιμάζοντας την είσοδό της στην αγορά των ΗΠΑ. Το 3,5% των πωλήσεων του Ομίλου Notos Com προέρχεται από δραστηριότητες στο εξωτερικό με παρουσία σε 18 χώρες από την Κύπρο μέχρι την Πολωνία. H Ηλεκτρονική Αθηνών , η Fashion Box, η BSB και το ΠΛΑΙΣΙΟ αναπτύσσουν τα δίκτυα τους με επιτυχία στα Βαλκάνια και το jumbo στρέφεται επίσης στη διεκδίκηση μεριδίων στην αγορά των Βαλκανίων.
5. Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι η ευθύνη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας ανήκει στην κοινωνία και στις επιχειρήσεις;
Aσφαλώς οι παράμετροι που θα συμβάλλουν στην βελτίωση της επιχειρηματικότητας έχουν να κάνουν με τολμηρές παρεμβατικές πολιτικές από την πλευρά της πολιτείας όσον αφορά την δημιουργία ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού κλίματος μέσα από ένα σταθερό πλαίσιο αρχών και κανόνων που θα θεσπίσει. Ωστόσο και η κοινωνία έχει τις δικές της ευθύνες. Είναι ώρα λοιπόν για την δική της αφύπνιση που σημαίνει ενεργοποίηση και δεκτικότητα στις προκλήσεις, απαξίωση του παλαιού και παρωχημένου ,προσκόλληση στο νέο και στο ρίσκο που ενέχεται πίσω από αυτό. Καθώς επίσης και οι επιχειρήσεις έχουν ευθύνη, που οφείλουν να εισάγουν και να αξιοποιούν τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, να δημιουργήσουν συγκριτικά προϊοντικά πλεονεκτήματα, μιας και το πλεονέκτημα του χαμηλού κόστους εργασίας το έχουμε χάσει ως χώρα, να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε κλαδικά και διεθνή επιχειρηματικά δίκτυα για έρευνα και άντληση πληροφοριών και να επιδίδονται σε επωφελείς συνεργασίες για οικειοποίηση του Know – How που θα επιτρέψει οικονομίες κλίμακας και αύξηση του τζίρου. Πέρα απ’ όλα αυτά βέβαια βάση σταθερής ανάπτυξης σωστά ο δημιουργικός διάλογος και η συνεννόηση για αναζήτηση διεξοδικών λύσεων αντιμετώπισης των πολύπλοκων προβλημάτων και διαχείρισης κρίσεων στο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης.
6. Επικαλούμενος την βασική σας ιδιότητα στην αγορά που είναι αυτή του ανθρώπου των Πωλήσεων, πιστεύετε ότι ο κλάδος των Πωλήσεων έχει μετεξελιχθεί σήμερα σε σχέση με την αλλαγή συμπεριφοράς του αγοραστικού κοινού;
O πωλητής εξακολουθεί να αποτελεί παρεξηγημένη υπόθεση ακόμη και σήμερα, γι’ αυτό και εξαιτίας της κρατούσας αυτής αντίληψης στη κοινωνία πολλά στελέχη της αγοράς είτε αντιμετωπίζουν επιφυλακτικά την ενασχόληση με τις πωλήσεις είτε ενώ ασχολούνται με το χώρο των Πωλήσεων, αρκετά από αυτά τον αντιμετωπίζουν σαν μια «μεταβατική» επαγγελματική περίοδο στη ζωή τους μέχρι της ανεύρεση καλύτερης επαγγελματικής απασχόλησης. Πρώτα από όλα οι επιχειρήσεις είναι αυτές που πρέπει να αναβαθμίσουν τη λειτουργία και το κύρος των Πωλήσεων, μιας λειτουργίας που σήμερα έχει αλλάξει χαρακτηριστικά σε σχέση με το παρελθόν και έχει γίνει περισσότερο συμμετοχική και συμβουλευτική με το στοιχείο της εξυπηρέτησης να προεξάρχει και τη διαφοροποίηση στη συναλλαγή με τον πελάτη να αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο επιτυχίας. Αλλά και η ουσία της μοναδικής πρότασης Πώλησης (USP – Unique Selling Proposition) έχει αλλάξει, εξετάζοντας την ποιότητα όχι μόνον ως κριτήριο ανταγωνιστικής διαφοροποίησης σε σχέση με άλλα ομοειδή ή μη ανταγωνιστικά προϊόντα ούτε ως αυταξία απομονωμένη από την τιμή ων προϊόντων αλλά ως σχέση ποιότητας – τιμής ενσωματωμένης στο ίδιο το προϊόν. Είναι αλήθεια ότι σήμερα έχουμε να κάνουμε με καταναλωτές υποψιασμένους και προκατειλλημένους ίσως, πράγμα που σημαίνει για την επιχείρηση ξεκάθαρες πολιτικές, συνεχή διαφοροποίηση, έμφαση στο service, μονιμότητα και διάρκεια στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Εξάλλου ο ανταγωνισμός δεν κρίνεται μόνο σε επίπεδο αυστηρά τιμής, ποιότητας ή εξυπηρέτησης, αλλά στο συνολικό παρεχόμενο αποτέλεσμα ,τη λειτουργικότητα που εισπράττει ο Πελάτης.